Czym jest tylna belka?
Tylna belka jest typem zawieszenia półzależnego w samochodach francuskich marek Citroen, Peugeot oraz Renault. Zawieszenie tego typu zapewnia wysoki komfort podróżowania oraz rozwiązuje problem ograniczonej ilości miejsca w bagażniku. Zawieszenie tego typu jest znacznie tańsze w utrzymaniu niż inne typy zawieszenia (dla przykładu zawieszenie wielowahaczowe). Sama tylna belka nie jest skomplikowaną konstrukcją, co wiąże się z niższymi kosztami jej ewentualnej naprawy.
Jak zbudowana jest tylna belka?
Głównym elementem tylnej belki jest podstawa tylnej belki. To na niej opiera się cała konstrukcja belki. Na dwóch końcach osadzone są wahacze do których montowane są koła pojazdu. Ponadto belka składa się z drążków skrętnych pełniących funkcję amortyzującą (podobnie jak amortyzatory w klasycznym zawieszeniu).
Innym ważnym elementem belki są łożyska igiełkowe. Są one osadzone w gniazdach umieszczonych w wahaczach. Element uszczelniający łożysko bardzo często ulega uszkodzeniu, przez co łożyska są pierwszym elementem belki, kwalifikującym się do wymiany.
Co to są tuleje tylnej belki?
Tuleje belki tylnej są elementem belki składającym się głównie z gumy oraz metalowych części. Tuleja tylnej belki jest elementem w miejscu głównych śrub mocujących belkę do podwozia pojazdu. Bardzo często ulegają one uszkodzeniu ze względu na gumowy element.
Tuleje tylnej belki – objawy uszkodzenia
Jakie są objawy uszkodzenia tulei tylnej belki? Pierwszym objawem który mogą zauważyć kierowcy są stuki wydobywające się z tyłu samochodu. Objawem widocznym gołym okiem są pęknięcia oraz symptomy świadczące o parceniu gumy. Innym objawem jest zaburzenie geometrii belki.
Po zauważeniu powyższych objawów konieczna jest wymiana tulei belki tylnej.
Jak wymienić tuleje tylnej belki?
Wymiana tulei belki tylnej może zostać wykonana tylko i wyłącznie po wcześniejszym demontażu belki z pojazdu.
Wymiana tulei tylnej belki polega na całkowitym demontażu starych tulei tylnej belki. Nowa tuleja tylnej belki zostaje umieszczona na miejscu starej tulei. Aby zdemontować stare tuleje belki tylnej należy pozbyć się gumowej części tulei. Część metalową można wybić przy użyciu młotka, z zachowaniem ostrożności, aby nie uszkodzić gniazd osadzenia tulei.
Do samego demontażu tulei tylnej belki można również wykorzystać ściągasz tulei tylnej belki. Najczęściej używa się do tego pras hydraulicznych. Bardzo ważne jest aby przy montażu nowej tulei jej nie uszkodzić. Zwracamy uwagę aby przy wciskaniu tulei usadowiła się prosto w gnieździe. Tuleję tylnej belki wciskamy na głębokość gniazda. Całość smarujemy. Do całego procesu wymiany tulei tylnej belki potrzebne są dwie osoby.
Koszty wymiany tulei tylnej belki
Koszty wymiany tulei tylnej belki to tak naprawdę koszty demontażu i montażu tylnej belki z pojazdu oraz koszty nowych tulei.
Ceny demontażu belki wahają się w granicach kilkuset złotych w zależności od danego serwisu. Należy jednak pamiętać, aby wybrać odpowiedni warsztat mający doświadczenie w demontażu belki. Idealnym wyborem będą serwisy specjalizujące się w regeneracji tylnej belki. Sprawdzenie stanu i ewentualna wymiana tulei tylnej belki to standardowa procedura w przypadku naprawy uszkodzonej belki.
Ogólny koszt wymiany tulei tylnej belki nie jest duży. Warto jednak przy wymianie tulei, sprawdzić i w razie potrzeby zregenerować samą tylną belkę. Jeśli regularnie będziemy serwisować naszą tylną belkę, koszt jej naprawy ograniczy się do wymiany samych łożysk. Podwyższy to koszt wymiany tulei o kilkaset złotych, a zapewni nam komfort i zniweluje ryzyko uszkodzenia wymienionych tulei podczas naprawy samej belki.