Co to jest tylna belka?
Tylna belka jest jednym z typów zawieszenia tylnego w samochodach. Jest to zawieszenie typu półzależnego (wahacze pracują niezależnie od siebie, ale są połączone podstawą). Tylna belka była stosowana głównie w samochodach francuskich koncernów Peugeot, Citroen oraz Renault.
Dla modeli takich jak Peugeot 106 czy Peugeot 206 zastosowanie tylnej belki umożliwiło powiększenie przestrzeni bagażnika, co ma duże znaczenie w przypadku tak małych samochodów. Wielu kierowców ceni sobie komfort, który zapewnia tylna belka podczas jazdy.
Budowa tylnej belki Peugeot 206
Budowa tylnej belki Peugeot 206 nie różni się znacząco od budowy belek w innych samochodach francuskich. Głównym elementem nośnym jest podstawa tylnej belki. Na końcach podstawy umieszczone są wahacze. Wahacze połączone są ze sobą nie tylko przez podstawę, ale również przez drążki skrętne, które pełnią funkcję amortyzującą. W wahaczach znajdują się również łożyska igiełkowe. Są one osadzone w specjalnych gniazdach w wahaczach. Jest to jeden z pierwszych elementów, który ulega uszkodzeniu w tylnej belce.
Tylna belka w Peugeot 206 – objawy uszkodzenia
Uszkodzenie tylnej belki objawia się na kilka sposobów.
Jednym z pierwszych są dźwięki wydobywające się z tylnej części pojazdu. Najczęściej są to głośne piski podczas jazdy po nierównościach. Są one objawem uszkodzenia łożysk igiełkowych (możliwe też, iż uszkodzeniu uległy tuleje tylnej belki, wspominaliśmy o tym w innym artykule /tu link).
Kolejnym z objawów jest szeroko rozumiane zaburzenie geometrii kół. Może występować zarówno w postaci zakrzywienia osi pionowej kół do wnętrza pojazdu jak i na zewnątrz nadkola.
Ostatnim z objawów jest całkowite obniżenie się tyłu pojazdu. Ten objaw jasno daje do zrozumienia, iż tylna belka uległa znacznemu uszkodzeniu.
Jak naprawić tylną belkę w Peugeot 206?
Regeneracja tylnej belki to proces wieloetapowy. Na początku tylna belka Peugeot 206 musi zostać zdemontowana z pojazdu. Kolejnym krokiem jest demontaż samej belki. Podstawa zostaje oddzielona od wahaczy. Czop tylnej belki Peugeot 206 zostaje sprawdzony pod kątem stopnia korozji i ewentualnych uszkodzeń. Uszkodzone elementy takie jak łożyska igiełkowe zostają wymienione. Elementy nośne takie jak podstawa oraz wahacze zostają oczyszczone ze rdzy i zabezpieczone powłoką lakieru antykorozyjnego. Całość zostaje ponownie złożona i zamontowana do pojazdu, po uprzednim sprawdzeniu geometrii belki.
Ile kosztuje regeneracja tylnej belki w Peugeot 206
Koszt naprawy tylnej belki waha się w granicach od kilkuset do kilku tysięcy złotych w zależności od uszkodzeń belki oraz posiadanej wersji samochodu (wersje sportowe takie jak GTI czy S16 są znacznie trudniejsze w regeneracji niż wersje zwyczajne).
Cena regeneracji tylnej belki Peugeot 206 zależy głównie od ilości uszkodzonych elementów belki. Jeśli odpowiednio wcześnie zareagujemy i poddamy naszą belkę regeneracji, wówczas możemy znacznie zaoszczędzić na kosztach. Początkowo wymianie podlegają głównie same łożyska. W późniejszych etapach istnieje konieczność regeneracji gniazd w wahaczach czy nawet wymiany podstawy tylnej belki. Tylna belka Peugeot 206 zestaw naprawczy nie został jeszcze opracowany w powszechnej formie dostępnej dla klienta. Na ten moment jedynym rozwiązaniem jest całkowita wymiana belki lub jej naprawa.